Exterior San Miguel de Escalada

Exterior San Miguel de Escalada
Làmina nºXXXIX dins Iglesias Mozárabes, arte español de los siglos IX a XI.

viernes, 10 de mayo de 2013

8-.San Miguel de la Escalada i altres monestirs mossàrabs




A Lleó es troben tres monestirs mossàrabs: el nostre San Miguel de la Escalada, el de Santiago de Peñalba i el de Santo Tomàs de Ollas. Tot i estar a un mateix territori tots tres difereixen molt entre ells.  Escalada té els seus tres absis amb cobertes amb voltes gallonades i d'aquest passa a ser un sistema predilecta en les esglésies lleoneses.Les voltes amb gallonament també les trobam a Melque, per tant es reafirma que estan presents a tot l'art mossàrab. 

Escalada té la particularitat de ser l'única església mossàrab de Lleó amb pòrtic. El seu pòrtic destaca especialment dels altres mossàrabs en general, ja que presenta  unes columnes estilitzades amb uns capitells sumptuosament decorats que aguanten els arcs i li donen una esveltesa particular. 

Les cobertes de les naus són de fusta, és una característica que comparteix amb el monestir lleonès de Santo Tomàs de Ollas i el de Mazote, per tant no és un fet únic, però la majoria dels altres monestirs tenen totalment les cobertes amb volta de pedra, un exemple seria la de San Millán de Cogolla i la magnífica volta de Santa Cristina Barriosuso.

A més té una morfologia molt geometritzada mostrant una planta amb un ritme estructural molt regular que té reminiscències  de la compartimentació de l'espai que s'havia usat en època visigoda. Té tres absis disposats en bateria, el central un poc més ample que els laterals. Llavors té tres naus que acompanyen els absis i seguint el mateix esquema de dimensions, la nau central més ample que les laterals; es pot dir que està constituït a mode de "transsepte" sense sobresortir dels perímetre murari. Seguidament d'aquestes hi ha tres naus longitudinals la del mig més ample i alta (amb un cos de finestres a la part superior) que les laterals, totes equivalen en amplària a les precedents. Cap església mossàrab té aquest plantejament estructural tan fidel a l'arquitectura visigoda.

Santa Comba de Wanda té una planta semblant a la d'Escalada seguint aquest esquema de capçalera amb tres absis adequada en dimensions a les tres naus posteriors. 

La planta de Wanda té una estructura interna que no difereix molt de la de San Miguel de Escalada, la nau central es divideix de les altres mitjançant columnes amb arcs de ferradura i el mur de sobre d'aquestes té un cos d'obertures en format de finestra.

Hi ha que remarcar que és l'únic que conserva el cancell típic d'aquestes esglésies mossàrabs i podríem dir que és també l'únic amb presència de finestres bífores. En quant a decoració escultòrica en relleu comparteix la amb la majoria de monestirs uns mateix patrons estilístics, especialment en els capitells. Santiago de Peñalba presenta uns permòdols amb unes formes molt semblants, a diferència però aquests són de pedra. Fent esment a més qüestions decoratives en l'arc de l'absis de Santiago de Peñalba trobem unes policromies que fan un dibuixos geomètrics entrellaçats models els quals pareixen les que trobam als relleus d'Escalada als epígrafs d'altar i als relleus de per exemple a l'ampit del presbiteri.

Escalada té molts d'elements arquitectònics comuns amb l'església de San Cebrián de Mazote, com la coberta de fusta de la nau central i l'organització interna ondulant dels murs gràcies als arcs de ferradura. Però la simplicitat decorativa de San Miguel de Celanova ( i altres com Melque) poc té a veure amb la d'Escalada, aquest darrer ja presenta exuberància vegetal en alguns motius com el cancell demostrant un domini de la tècnica molt més desenvolupat que els altres. 

Goméz Moreno deia que els elements califals que tenien arquitectures com Escalada i San Cebrián de Mazote havien estat fetes exclusivament per cristians però Tejera diu que es va tenir mà d'obra musulmana en col·laboració. En canvi a Santiago de Peñalba es creu que l'obra hauria estat feta completament per mà d'obra musulmana.

També cal mencionar que San Miguel de la Escalada és ric amb nombroses inscripcions que han aportat informació sobre materials, història del temple previ,  restauracions i noves obres. Són tan nombroses que han donat per fer tot un estudi , l'elaborà el catedràtic Vicente García Lobo.

Hi ha autors com Henri Stierlin que consideren San Miguel de la Escalada com l'exemple de qualitat de l'arquitectura mossàrab.


 








Bibliografia:
FERNÁNDEZ ARENAS.J. La arquitectura mozárabe. Polígrafa, Barcelona. Pàgs. 38-142
GARCÍA LOBO, V. Inscripciones de San Miguel de la Escalada. Albir (1982), Barcelona. Pàgs. 41- 58
STIERLIN,H. Los Beatos de Liébana y el arte mozárabe. Nacional (1983), Madrid. Pàg.153.
TEJERA MARTÍNEZ, A. "Larquitectura cristiana hispánica del siglo IX y X en el regnumAstur-Leonés".  Revista Asociación cultural Monte Irago (2004), nº14, p. 9-12. 
FERRER GARCÍA-ARÁEZ,H.,  ALVAREZ DE MIRANDA CORTES, J. "Nuevos hallazgos mozárabesen el Duero", Boletín del Seminario de estudios de arte y arqueología. (1995) nº61, p.277-290.  






Joana Mª Sánchez Cunill

No hay comentarios:

Publicar un comentario