Exterior San Miguel de Escalada

Exterior San Miguel de Escalada
Làmina nºXXXIX dins Iglesias Mozárabes, arte español de los siglos IX a XI.

domingo, 12 de mayo de 2013

6-. Comentari de l'exterior

L’església de San Miguel de la Escalada, com ja ha dit a entrades anteriors una de les meves companyes, és de tipus basilical, de tres naus, la central un poc més ample que les laterals i orientada cap a l’est. Aquesta església es basa en que a l’exterior es pot observar els tres absis rectangular de la capçalera però al interior no és de la mateixa manera ja que té forma d’arc de ferradura, a més que el transsepte no sobresurt a l’exterior. Els tres absis de la capçalera estan coberts per voltes cupuliformes perquè formen tres cascs còncaus. EL  material dels murs exteriors de les naus de la Escalda estan fets de maons i fang d'uns 45 centímetres de grossos de llargària. 
En la teulada lo més característic és com esta organitzat, en especial en l’absis central, on aquesta teulada està composada per modillons de forma corbada formant lòbuls convexes i que aquests lòbuls estan col·locats sobre una cornisa petita de dents de serra entre dos llistons. Com diu Yarza en el seu llibre Art i arquitectura d’Espanya  del 500 al 1250 aquests modillons són d’origen cordovès però que a vegades es poden decorar amb motius com les rodes solars i d’altres motius característics de l’art hispànic del segle VII.
Com element característic de San Miguel de la Escalada cal destacar el pòrtic lateral, que corre a lo llarg de la façana meridional, corregut per quinze arcs de ferradura i estructurat, com menciona Olaguer-Feliú en el Arte medieval español hasta el año mil, amb uns aires que ens ofereix l’aparença de l’entrada d’una mesquita, però que cal assenyalar que l’arquitectura de la mesquita no apareixerà fins un poc més tard.    Aquest pòrtic està fet de pedra i a més realitzat en dues fases, que a la vegada aquestes dues fases varen ser remodelades més tard. Aquestes dues fases de construcció estan explicades per Isidro Bango en el seu article Los expolios del paisaje monumental y la arquitectura hispana de los siglos VII al XI. Reflexiones sobre el proceso constructivo de San Miguel de la Escalada. Bango explica que en la primera fase es varen fer els set arcs occidentals i en la segona fase, la resta de l’arcada.

Bango I. Los expolios del paisaje monumental y la arquitectura hispana de los siglos VII al XI. Reflexiones sobre el proceso constructivo de San Miguel de la Escalada.

Bango I. Los expolios del paisaje monumental y la arquitectura hispana de los siglos VII al XI. Reflexiones sobre el proceso constructivo de San Miguel de la Escalada. 


Un altre element important a San Miguel de la Escalada són les seves portes. L’explicació de les portes de la Escalada també es troba en l’article de Bango, esmentat a línies superiors. Argumenta que hi ha l’existència de cinc portes, agafant la referència del plànol de les excavacions de Larrén. Segons Bango la primera porta (A) està oberta al mur septentrional, la segona porta (B) oberta en el mur meridional, la tercera porta (C) també en el mur meridional però situada en el centre on es formen les tres naus des del mur occidental, la quarta porta (D) és l’anomenada porta Chori que està en el mur occidental i oberta a la nau col·lateral meridional i la darrera porta, la cinquena (E) està com l’anterior en el mur occidental però aquesta comunica amb la nau central.
Després d’esmentar on es localitzen aquestes portes al pòrtic cal explicar-les un poc com són cada una d’aquestes cinc portes. 
De la primera porta (porta A) cal destacar la forma recte que tenen els brancals. A part es creu que en aquesta porta A es complia la funció de sagristia.
Sobre la segona porta, la porta B està oberta en un mur que no pertany a l’original sinó que es creu que es degut a la seva restauració que es va fe als segles XIX i XX. 
Sobre la tercera porta (C) es correspon com diu Bango al seu article amb l’arc de l’abat Sabarico de forma tosca i de mig punt amb dovelles horitzontals. Un tret a destacar d’aquest arc de la porta C és que en les dovelles del arc hi ha unes lletres pintades que varen servir per traslladar l’arc del lloc on es va fer com per exemple les canteres medievals al lloc on s’havia de col·locar que és aquesta porta. Aquesta porta C és la porra dels monjos 
La quarta porta, porta D només es conserva d’ella els grans blocs de pedra dels brancals. Un tret destacable d’aquesta porta D és l’arc que hi havia en ella que era totalment cec. 
La darrera porta d’aquest pòrtic de l’església de San Miguel de la Escalda és la quinta, la porta E. Aquesta porta E dona accés a la nau meridional, però que  actualment esta cegada, a més que s’ha desplaçat cap el sud. A part aquesta porta un tret essencial és que tenia els brancals rectes. La disposició i col·locació d’aquesta porta és perquè no s’obri des de l’església sinó que s’obri des del seu interior de la dependència. Com diu Bango a l’article es creu que la funció i l’àmbit d’aquesta porta podria ser indefinit, és a dir, que podria tenir qualsevol ús d’aquell moment. 

Marina Ferre Valverde. 
Bibliografia:

1. FELIU-OLAGUER FERNANDO. El arte medieval hasta el año mil ( Desde el establimiento de los visigodos a la conformación del románico).Editorial Taurus (1989), Madrid. P. 213-214, 225- 229.
2. YARZA J. La Edad Media,"Mozárabes y repoblación (del siglo X a la integración en Europa), Editorial Alhambra (1980), Madrid. p.56-58.
3. BOZAL VALERIANO. Historia del Arte en España. (Desde los orígenes hasta la Ilustración). Editoria Istmo (1972) 1973, Madrid. P. 60-67. 
4. Bango, I. Los expolios del paisaje monumental y la arquitectura hispana de los siglos VII al XI. Reflexiones sobre el proceso constructivo de San Miguel de la Escalda. Universidad Autónoma de Madrid. (2008). Madrid.



No hay comentarios:

Publicar un comentario